БКУМ #6. 9 листопада 2016 року
Заняття 6
9 листопада
2016 року
План заняття
Перевірка
домашнього завдання.
Домашнє читання. Юрій Андрухович «Московіада»:
- Чи раніше ви читали
твори Юрія Андруховича?
- Що вам відомо про
творчість Андруховича? Які зміни в українській літературі пов’язані з його
творчістю?
- Який сюжет розвивається
в запропонованому уривку?
- Від чийого імені
ведеться оповідь?
- Який історичний час
описано у творі?
- У який спосіб, на вашу
думу, будуть розгортатися події далі?
Вправа.
А) Утворіть кличний відмінок від поданих
імен:
Андрію Валерійовичу, Галино Федорівно,
Валерію Михайловичу, Геннадію Микитовичу, Михайле Петровичу, Володимире
Олександровичу, Олександре Григоровичу, Богдане Олеговичу, Вікторе Антоновичу,
Юрію Анатолійовичу, Ірино Василівно, Раїсо Зіновіївно, Олено Борисівно, Ірино
Павлівно, Тетяно Григорівно, Людмило Іванівно, Зінаїдо Костянтинівно, Ніно
Арсентіївно, Мар’яне Назаровичу, Давиде Мироновичу, Миколо Івановичу, Зінаїдо
Петрівно, Оксано Тарасівно, Дмитре Михайловичу, Петре Яковичу, Георгію
Ісаковичу, Галино Петрівно, Наталю Володимирівно, Борисе Борисовичу, Людмило
Михайлівно, Володимире Петровичу, Алло Григорівно, Віталію Петровичу,
Олександре Сергійовичу, Дмитре Івановичу, Григорію Савичу, Бориславе
Миколайовичу, Костянтине Микитовичу, Федоре Назаровичу, Максиме Тадейовичу,
Олесю Терентійовичу, Сергію Олександровичу, Людмило Миколаївно, Олександре
Васильовичу, Світлано Казимирівно, Артеме Вікторовичу, Таміло Сергіївно, Оксано
Олексіївно, Інно Олегівно, Василю Степановичу, Андрію Альбертовичу, Валентино
Анатоліївно, Ігорю Володимировичу, Катерино Валер’янівно, Зоє Григорівно,
Олександре Павловичу, Ліліє Макарівно, Матвію Сидоровичу, Несторе Родіоновичу,
Казимире Миколайовичу.
Творче завдання
1
Утворіть групи з трьох осіб. Кожна група
отримує завдання, у якому зазначено ролі та місце дії, і має підготувати
невеличку виставу, задіявши їх.
Група 1.
Місце дії: тролейбус
Герої: жінка з
важкими сумками, молодик, кондуктор
Група 2.
Місце дії: магазин
Герої: дівчинка,
мама, продавець
Група 3.
Місце дії: лекція
Герої: студентка-відмінниця,
не дуже успішна студентка, викладачка
Група 4.
Місце дії: офіс
Герої: керівник,
підлеглий, клієнт
Група 5.
Місце дії:
під’їзд будинку
Герої: мешканець
квартири, сусід, представнику «жеку»
Група 6.
Місце дії: магазин
Герої: покупець 1,
покупець 2, продавець, охоронець
Група 7.
Місце дії: бібліотека
Герої: бібліотекар,
читач, охоронець
Граматична тема
Ступені порівняння прикметника
Якісні прикметники при
порівнюванні ознак предметів можуть вказувати на неоднакову міру якості. Відповідно маємо кілька ступенів порівняння, які
утворюються так:
1
|
2
|
3
|
4
|
+ суфікси
-іш-, -ш-
|
+ префікс най-
+ суфікси -іш-,
-ш-
|
+ слово більш/менш
|
+ словонайбільш/найменш
|
синіший
|
найсиніший
|
більш/менш синій
|
найбільш/найменш синій
|
Також до префікса най- можемо
додати як-, що- для посилання порівняння: якнайсиніший, щонайбільш
синій.
Зверніть увагу!
1. В українській мові ступені порівняння
не утворюються за допомогою слова САМИЙ. Це калька з російської:
2. Утворюючи ступінь порівняння, ми можемо
використати тільки один з чотирьох способів.
3. У деяких прикметників ступені
порівняння утворюються від інших основ:
добрий, хороший — кращий,
ліпший
гарний — кращий
поганий — гірший
великий — більший
малий — менший
Вправа. Утворіть ступені порівняння від прикметників:
Великий –
Дужий –
Зелений –
Простий –
Жовтий –
Малий –
Добрий –
Поганий –
Далекий –
Близький –
Рідний –
Голосний –
Тихий –
Вологий –
Теплий –
Смачний –
Бридкий –
Солодкий –
Важкий –
Тонкий –
Творче завдання
2
Напишіть на аркуші паперу прикметники, з
якими у вас асоціюється українська мова, використовуючи ступені порівняння.
Домашнє
завдання
1. Не
забувайте використовувати загадане вам слово в різних життєвих ситуаціях.
2. Ознайомтеся
з поезією Ліни Костенко (тексти у додатку, збірку можна завантажити за
посиланням http://chtyvo.org.ua/authors/Kostenko_Lina/Vybrane_zbirka1989/ )
3. Прочитайте
оповідання Андрія Любки, будьте готовими до обговорення.
4. Перегляньте
фільм «Іван Сила» (2013):
5. Ознайомтеся
з творчістю українського гурту «Мері»:
6. Практичні
завдання:
Вправа 1. Знайдіть неправильно утворені форми ступенів порівняння, виправте їх.
Старший,
поганіший, старіший, менш мокріший, більш віддалений, найбільш здібніший,
вузьчий, щонайдальший, найтовстіший, кращий, багатіший, багатший, менший,
маліший, більш відданий, менш досвідчений, якнайдорожчий, ближчий, найменш
грамотний.
Вправа 2. Перекладіть українською мовою.
1. Лес здесь чище, чем у озера.
2. Железо твёрже олова.
3. Киев больше Донецка.
4. Самый известный ученый в этой области.
5. Сестра страше брата на два года.
6. Днепр шире Десны.
7. Задача решена самым простым способом.
8. Студенты готовились к самому сложному
экзамену.
9. Это дерево выше других.
10. Этот путь самый близкий.
11. Лучшие сорта яблок.
12. Красивейшие места.
13. Лучший из лучших.
14. Самый ловкий в команде.
Для додаткового опрацювання:
Романи Юрія Андруховича «Московіада»,
«Перверзія», «Рекреації»:
Творчість літературного угрупування
«Бу-Ба-Бу»:
Проза Ліни Костенко «Записки українського
самашедшого»:
Коментарі
Дописати коментар