БКУМ #3. 3 жовтня 2018 року
Заняття
3
3 жовтня
2018 року
1.
Розмовна тема
Обговорення роману Сергія Жадана
«Інтернат».
Я не читала цей роман, тому, будь
ласка, у групах підготуйте відповіді на такі питання:
1.
Коротко
охарактеризуйте сюжетну лінію роману.
2.
Опишіть
головних героїв роману: скільки їх, які вони, яка їх роль у сюжеті?
3.
Спробуйте
визначити настрій тексту: сумний, позитивний, веселий. Що вказує на це?
Визначтеся, хто презентує позицію
вашої групи.
Перегляньте,
будь ласка, відео: https://www.youtube.com/watch?v=2xg41ZJQniM
Про
що в ньому йдеться?
На
чому акцентує бібліотекарка?
Чи
погоджуєтеся з її трактуванням роману?
Словничок
Подобатися
Захоплювати
Зачарувати
Схвилювати
Тривожити
Засмучувати
Простий
Легкий
Заплутаний
Цікавий
Складний
Легкий
Радісний
Я думаю
Я вважаю
Мені здається
Моя думка така
Я впевнена
Я сумніваюся
Можливо, річ у тому
3.
Теоретичний блок
АПОСТРОФ
Джерело: http://zno.if.ua/?p=1389
Для позначення на письмі твердої вимови приголосних перед буквами я,
ю, є, ї вживають апостроф. Він вказує, що буквами я, ю,
є позначено два звуки. У словах, де я, ю, є позначають м’якість попереднього
приголосного, апостроф не ставлять.
Апостроф
перед я, ю, є, ї ставлять:
1. Після губних приголосних (б, п, в, м, ф): б’ю,
п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, рум’яний, тім’я, мереф’янський,
В’ячеслав, Стеф’юк.
Важливо: апостроф не
ставлять, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до
кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях, але: верб’я,
торф’яний, черв’як.
Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф вживають, як і в словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.
Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф вживають, як і в словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.
2. Після р: бур’ян, міжгір’я, пір’я,
матір’ю, кур’єр, на подвір’ї.
Важливо: апостроф не
ставлять, коли ря, рю, рє означають сполучення м’якого р із
наступними а, у, е: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд,
крюк, Рєпін.
3. Після префіксів
та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати,
з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити; дит’ясла, пан’європейський,
пів’яблука, але з власними назвами через дефіс: пів-Європи тощо.
Важливо: після
префіксів із кінцевим приголосним перед наступними і, е, а, о, у апостроф не
пишемо: безіменний, загітувати, зекономити, зокрема, зуміти.
Апостроф
у словах іншомовного походження
1. Апостроф у словах
іншомовного походження та похідних від них вживають перед я, ю, є, ї:
а) Після
приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: б’єф, комп’ютер,
п’єдестал, інтерв’ю, прем’єр, торф’яний, к’янті, миш’як, кар’єра; П’ємонт,
П’яченца, Рив’єра, Ак’яб, Іх’ямас; Барб’є, Б’єрнсон, Б’юкенен, Женев’єва,
Ф’єзоле, Монтеск’є, Руж’є, Фур’є.
б) Після
кінцевого приголосного в префіксах: ад’юнкт, ад’ютант,
ін’єкція, кон’юнктура.
2. Апостроф не
використовують:
а) Перед йо: курйоз,
серйозний.
б) Коли я, ю
позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: бязь;бюджет,
бюро, пюпітр, мюрид, фюзеляж, кювет, рюкзак, рюш; Барбюс, Бюффон, Вюртемберг,
Мюллер, Гюго, Кюв’є, Рюдберг.
Апостроф
у прізвищах
Апостроф вживають після
губних, задньоязикових і р перед я, ю, є, ї: Аляб’єв,
Ареф’єв, Водоп’янов, В’яльцева, Григор’єв, Захар’їн, Луб’янцев, Лук’янов,
Пом’яловський, Прокоф’єв, Рум’янцев, Юр’єв; перед йо апостроф не
пишеться: Воробйов, Соловйов.
Важливо: коли я, ю
означають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними
не пишуть: Бядуля, Пясецький, Рюмін.
Апостроф
у географічних назвах
Апостроф пишеться в
географічних назвах після губних, задньоязикових і р, а також після префіксів,
що закінчуються приголосним, перед я, ю, є, ї: В’язники, Дем’янськ,
Прокоп’євськ, П’ятигорськ, Ак’яр, Амудар’я, Гур’єв; перед йо апостроф не
пишеться: Муравйово.
Важливо: коли я, ю
означають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними
не пишуть: Вязьма, Кяхта, Крюково, Рязань.
P.S. Як же швидко
набрати апостроф на клавіатурі? Існує декілька способів:
1.
Переключати на
англійську розкладку.
2.
Alt+0146
Вправи
Запишіть слова під
диктовку у дві колонки: з апострофом і без:
Харків’янин, кам’яний, недокрів’я, рябий, піваркуша, В’ячеслав,
Святослав, Лук’янівка, безініціативний, порядок, мільярд, святковий, темрява,
гарячий, Мінюст, зоряний, освятити, рюкзак, пюре, бюро.
Витягніть один з
аркушів паперу. На ньому ви знайдете значення слова. Відгадайте це слово. Чи
пишеться у ньому апостроф?
·
Шкідлива трав’яниста
рослина, яка росте на городі. (Бур’ян)
·
Дитяча іграшка, має круглу
форму, виготовлена з гуми. (М’яч)
·
Риба, яка має довгу форму
тіла, звивається як плазун. (В’юн)
·
Вогонь, що піднімається над
предметом,який горить. (Полум’я)
·
Пристрій для
рукоділля. (П’яльця)
·
Задня частина ступні. (П’ята)
·
Багаторічна запашна
трав’яниста рослина, яку вкидають в чай. (М’ята)
·
Власна назва людини, що
дається їй після народження. (Ім’я)
·
Верхній покрив у
птахів. (Пір’я)
·
Птахи, які дуже гарно
співають. (Солов’ї)
Розмовна тема
РОДИНА
Це родовідне дерево,
користуючись ним, дайте відповіді на питання в таблиці.
Олександр Ірина Катерина Степан
Іван –
____________________________________________________ Марії.
Марія –
________________________________________________ Анастасії.
Марія –
__________________________________________________ Олени.
Іван –
_________________________________________________ Анастасії.
Іван –
__________________________________________________ Олени.
Анастасія –
________________________________________________ Марії.
Василь –
_________________________________________________ Івана.
Олена – ___________________________________________ Івана
та Марії.
Михайло –
_________________________________________ Івана та Марії.
Іван –
_____________________________________________ Олександра.
Олександр –
___________________________________________ Катерини.
Марія – _______________________________________________
Катерини.
Степан –
_________________________________________________ Івана.
Ірина –
________________________________________________ Анастасії.
Степан –
________________________________________________ Василя.
Василь – ______________________________________________ Катерини.
Олена –
________________________________________________ Степана.
Ірина –
________________________________________________ Степана.
Катерина –
________________________________________________ Івана.
|
Бабуся
Батько / Тато
Внук / онук
Внучка
Двоюрідна сестра
Двоюрідний брат
Дід / дідусь
Донька / дочка
Дядько
Зять
Мама / мати
Невістка
Племінник
Племінниця
Свекор
Свекруха
Син
Тітка
Чоловік
|
Домашнє
завдання:
1. Напишіть
розповідь про себе на окремому аркуші паперу (не більше 1 аркуша).
2. Підготуйте
опис трьох слів на картках, які вживаються або не вживаються з апострофом. На наступному
занятті все скинемо на одну купу, будемо витягувати, відгадувати слова та як
вони пишуться.
3. Підготуйте
розповідь про родину Івана, Марії, Василя, Олени, Олександра, Ірини, Михайла,
Анастасії, Катерини або Степана, використовуючи родовідне дерево як підказку (1
історія на вибір).
4. За
бажанням: ознайомтеся з сайтом https://ukrainer.net/uk/
Перекажіть на занятті одну з прочитаних на сайті історій.
Коментарі
Дописати коментар