БКУМ #4. 10 жовтня 2018 року


Заняття 4
10 жовтня 2018 року

1. Перевірка домашнього завдання

1. Удома ви повинні були підготувати розповіді про себе на окремих аркушах паперу. Пропоную повісити аркуші на стіну. Тепер у вас є кілька хвилин, щоб прочитати якомога більшу кількість розповідей.

Дайте відповіді на питання:
Чия розповідь вам запам’яталася?
Що вас здивувало?
З ким би ви хотіли поспілкуватися тісніше?
Можливо, ви знайшли людину, з якою у вас є щось спільне?

2. Удома ви повинні були підготувати описи слів, які мають або не мають апостроф, на окремих аркушах слів. Пропоную скинути всі аркуші до однієї купи. Ваше завдання: витягнути аркуш, прочитати опис слова, відгадати, що це за слово, та сказати, чи вживається у ньому апостроф.

2. Наказовий спосіб дієслова

Однина
Множина
1
я



1
ми
-імо (-ім),
-мо
2
ти
ø (нульове закінчення)
2
ви
-іть,
-те
3
він, вона, воно


3
вони



Наказовий спосіб для Я, ВІН, ВОНА, ВОНО, ВОНИ твориться додаванням до дієслова в теперішньому або в майбутньому часі доконаного виду частки ХАЙ (НЕ­ХАЙ): хай зроблю, хай зробить, хай зроблять.

3. Розмовна тема

Зовнішність людини
Які слова ми використовуємо для опису зовнішності?

Слова для довідки
Обличчя: невелике, кругле, продовгувате, вилицювате, миловидне, симпатичне, цікаве, виразне, спокійне, вольове, суворе, сумне, похмуре, добре, зле, розумне, мудре, веселе, бліде, веснянкувате.
Волосся: густе, рідке, довге, коротке, пряме, кучеряве, жорстке, м'яке, шовкове, неслухняне, розкуйовджене, блискуче, світле, чорне, каштанове, русяве, біляве, сиве.
Ніс: великий, маленький, довгий, короткий, прямий, кирпатий, горбатий, орлиний, широкий, тонкий.
Очі: великі, глибоко посаджені, примружені, сині, голубі, зелені, карі, сірі, чорні, ясні, сяючі, розумні, уважні, добрі, ніжні, суворі, привітні, хитрі, лукаві, задумливі.

4. Читання

Виразно прочитайте поезію вголос.

Павло Тичина
Ви знаєте, як липа шелестить...
Ви знаєте, як липа шелестить
У місячні весняні ночі? —
Кохана спить, кохана спить,
Піди збуди, цілуй їй очі,
Кохана спить...
Ви чули ж бо: так липа шелестить.
Ви знаєте, як сплять старі гаї? —
Вони все бачать крізь тумани.
Ось місяць, зорі, солов'ї...
"Я твій",— десь чують дідугани.
А солов'ї!..
Та ви вже знаєте, як сплять гаї!

Тарас Шевченко
***
Чи ми ще зійдемося знову?
Чи вже навіки розійшлись?
І слово правди і любові
В степи і дебрі рознесли!
Нехай і так. Не наша мати,
А довелося поважати.
То воля Господа. Годіть!
Смирітеся, молітесь Богу
І згадуйте один другого.
Свою Україну любіть,
Любіть її... Во время люте,
В остатню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.

Павло Тичина
***
Подивилась ясно,— заспівали скрипки! —
Обняла востаннє,— у моїй душі.—
Ліс мовчав у смутку, в чорному акорді.
Заспівали скрипки у моїй душі!
Знав я, знав: навіки,— промені, як вії! —
Більше не побачу,— сонячних очей,—
Буду вічно сам я, в чорному акорді.
Промені — як вії сонячних очей!

Микола Вінграновський
***
Може бути, що мене не буде,
Перебутній час я перебув,
Але будуть світанкові губи
Цілувати землю молоду.
І моєю літньою судьбою
На Поділля, Галич і на Степ
Карим оком, чорною бровою
Ти мене у серці понесеш.
Погойдаєш, вигойдаєш, вивчиш
І на вік і на єдину мить
Біля себе, вічна і всевишня,
Знов научиш жити і любить!

Ліна Костенко
***
Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучивсь, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія – це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.

Домашнє завдання:

1. Уявіть себе мачухою Попелюшки. Підготуйте невеликий монолог з із завданнями для Попелюшки, не забудьте використати наказовий спосіб (наприклад, зроби… принеси… виконай…). Монолог повинен містити щонайменше 5 речень.
2. Кожен з вас отримав портрет. Будь ласка, підготуйте опис зображеної на ньому людини. Для тих, хто пропустив заняття: опишіть фото на вибір (портрет людини).
3. Ознайомтеся з матеріалами сайту: https://theukrainians.org/. Прочитайте кілька інтерв’ю. Підготуйте розповідь, яке інтерв’ю вас вразило.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Українська як іноземна: ресурси для вивчення мови

Українська мова як іноземна: з чого почати?

#крапкикоми. Аналізуємо оновлену редакцію правопису. Розділ «Велика літера» (параграфи 45-62)