БКУМ #8. 30 листопада 2016 року
Заняття 8
30 листопада
2016 року
План заняття
Перевірка
домашнього завдання
Парадигми відмінювання:
Називний
|
Вони
|
Родовий
|
їх, них
|
Давальний
|
їм
|
Знахідний
|
їх, них
|
Орудний
|
ними
|
Місцевий
|
на них
|
Називний
|
Яка
|
Родовий
|
якої
|
Давальний
|
якій
|
Знахідний
|
яку
|
Орудний
|
якою
|
Місцевий
|
якій
|
Називний
|
Яке
|
Родовий
|
якого
|
Давальний
|
якому
|
Знахідний
|
яке
|
Орудний
|
яким
|
Місцевий
|
якому
|
Називний
|
Які
|
Родовий
|
яких
|
Давальний
|
яким
|
Знахідний
|
які
|
Орудний
|
якими
|
Місцевий
|
яких
|
Розмовна тема
1. Сьогодні останній день осені.
Озирнімося назад та спробуймо підвести підсумки останніх трьох місяців.
Розкажіть, що цікавого або вагомого для вас сталося цієї осені.
Перевірка
радіодиктанту
Україна на
зламі тисячоліть
За легендою, апостол Андрій Первозваний на
одному з пагорбів, де нині Андріївська церква, напророчив: «На горах цих
возсіяє благодать Божа, буде город великий і воздвигне Бог багато церков».
Передбачення збулося: на високому дніпровському березі народився золотоверхий
Київ.
Минали роки – слава про Київську Русь
гриміла на весь світ, адже на зламі першого тисячоліття тут бурхливо
розвивалися торгівля, право, освіта, культура. Королівським дворам Європи було
за честь поріднитися з володарями Києва. Промовистим є такий факт: Анна,
високоосвічена дочка Ярослава Мудрого, ставши королевою Франції, підписувала
державні акти своїм ім’ям, тоді як її чоловік, король Генрик Перший, ставив
усього-на-всього хрестик.
Наша історія славна ще й звитяжними боями:
упродовж століть відчайдушні козаки захищали Україну й усю Європу від дикої
орди. Прикро, що на зламі другого тисячоліття нам, українцям, ціною життя
найкращих синів доводиться боронити від східних сусідів свій європейський
вибір. Сьогодні ми по-особливому розуміємо Шевченкову настанову любити
Україну «во врем’я люте» і знаємо, що вистоїмо, бо за нами правда й славна
історія.
Граматична тема
Дієприслівники – особлива форма дієслова, яка
означає додаткову дію, що супроводить головну, виражену дієсловом, і відповідає
на питання що роблячи? що зробивши?
Наприклад:читаючи, співаючи, узявши, схопивши.
Утворення
дієприслівників:
Суфікси
|
-вши, -ши
|
прибігти — прибігши, подолати —
подолавши
|
-учи-, -ючи-
|
дзвоню — дзвонячи
|
|
-ачи-, -ячи-
|
шукаю — шукаючи
|
Вправа. Утворіть дієприслівники від дієслів:
Спитати, вийти, добігти, підняти,
обговорити, засміятися, німіти, стояти, сміятися, опрацьовувати, бачити,
казати, говорити, ходити, зліпити, зшити, зігрівати, скотитися, веселити,
писати, зупинитися.
Дієприслівник із
залежними від нього словами називають дієприслівниковим зворотом.
Наприклад: Вони
стали на поріг, шукаючи очима дівчину. Шукаючи очима дівчину, вони стали на
поріг. Вони, шукаючи очима дівчину, стали на поріг.
Зверніть увагу!
Якщо речення ускладнене дієприслівниковим
зворотом, то іменник-підмет має називати того діяча, якого стосується дія у
дієприкметниковому звороті.
Вправа. Виправте
помилки в реченні.
Неправильно
|
Правильно
(тут подані можливі варіанти, як перебудувати
речення граматично правильно)
|
1. Подивившись фільм, письменник став мені ще ближче
і дорожче.
|
Коли я подивився фільм, письменник став мені ще
ближчим і дорожчим / Подивившись фільм, я відчув ще більшу приязнь до
письменника.
|
2. Перераховуючи в кінці фільму імена загиблих,
віриться, що їх не забудуть.
|
Віриться, що перераховані наприкінці фільму імена не
забудуть.
|
3. Дивлячись на таку несправедливість, у мене серце
кров'ю обливається.
|
У мене серце кров’ю обливається, коли я дивлюся на
таку несправедливість.
|
4. Прийшовши в перший день на ділянку, нам відразу ж
дали завдання.
|
Як тільки у перший день ми прийшли на ділянку, нам
відразу ж дали завдання.
|
5. Перейшовши в 9 клас, у нас з'явився новий
предмет.
|
Коли ми перейшли до 9 класу, у нас з’явився новий
предмет.
|
6. Читаючи поему, відчувається сила кожного слова.
|
Читаючи поему, відчуваю силу кожного слова.
|
7. Втративши на війні чоловіка, у неї не було
бажання заводити нову родину.
|
Втративши на війні чоловіка, вона не бажала
створювати нову родину.
|
8. Стоячи біля дверей у вітальню, мені був ясно чути
їх розмову.
|
Коли я стояв біля дверей у вітальню, то добре чув
їхню розмову.
|
9. Втікши з дому, хлопчик був знайдений міліцією.
|
Хлопчика, який втік з дому, знайшла
міліція.
|
10. Під'їжджаючи до міста, у мене злетів капелюх.
|
Коли я під’їжджав до міста, з моєї голови злетів
капелюх.
|
11. Не закінчивши школу, Сергію довелося працювати.
|
Сергій не зміг закінчити школу, тому йому
довелося йти працювати.
|
12. Користуючись калькулятором, розрахунок
проводиться правильно і легко.
|
Якщо користуватися калькулятором, то розрахунок
проводиться правильно і легко.
|
13. Прокинувшись, йому сказали, що сніданок поданий.
|
Коли він прокинувся, йому сказали, що сніданок
поданий / Прокинувшись, він почув, що сніданок поданий.
|
14. Прочитавши п'єсу, переді мною чітко виникли
образи персонажів.
|
Коли я прочитав п’єсу, переді мною чітко виникли
образи персонажів / Прочитавши п’єсу, я чітко уявив персонажів.
|
15. Закінчивши екскурсію, в ресторані нас чекав
обід.
|
Після закінчення екскурсії на нас в ресторані чекав
обід.
|
16. Після суду письменник був відправлений у Сибір,
перебуваючи там довгі роки.
|
Після суду письменника відправили до Сибіру, де він
перебував довгі роки.
|
Домашнє
завдання
1. Не забувайте використовувати
загадане вам слово в різних життєвих ситуаціях.
2. Прочитайте оповідання Г. Тютюнника
«Зав’язь».
3. Вправа. Закінчіть вдома
виконання вправи на утворення дієприслівників з поданих дієслів:
Спитати, вийти, добігти, підняти,
обговорити, засміятися, німіти, стояти, сміятися, опрацьовувати, бачити,
казати, говорити, ходити, зліпити, зшити, зігрівати, скотитися, веселити,
писати, зупинитися.
Попередні уроки
Коментарі
Дописати коментар